63% van de Europese bedrijven nog langniet klaar voor digitale transformatie

Redactie
E-marketing & Sociale Media
Digitale-transformatie

Europese leidinggevenden zijn nog niet volledig klaar voor het digitale tijdperk. Volgens een nieuw onderzoek, dat is uitgevoerd door Ricoh, zegt 63% verre van klaar te zijn voor digitale transformatie[1].

Het onderzoek toont tevens aan dat hoewel een overweldigende meerderheid van de leidinggevenden (83 procent) gelooft dat de CIO goed is uitgerust om de digitale transformatie aan te sturen, zij tegelijk nog niet volledig gemachtigd zijn om kritische groeiactiviteiten te wijzigen. Bijvoorbeeld, het optimaliseren van kritieke bedrijfsprocessen wordt door leidinggevenden genoemd als de nummer één activiteit die de grootste positieve invloed heeft op bedrijfsgroei. CIO's zijn op dit moment echter het minst in staat om juist dit te veranderen; slechts 9 procent gelooft dat zij gemachtigd zijn op dit gebied. De top drie eigenschappen van een succesvolle CIO zijn volgens de leidinggevenden:

1.een marketingachtergrond,

2.technologische deskundigheid en

3.deskundigheid in optimalisatie van kritieke bedrijfsprocessen.

Slechts enkele respondenten geven aan dat de CIO op dit moment gemachtigd is om de corresponderende elementen van een succesvolle digitale strategie te veranderen, zoals klant engagement (slechts 13 procent) en supply chain (slechts 14 procent).

Velen nog in de digitale middeleeuwen

Op dit moment worden digitale transformatieprojecten vooral geleid door ofwel de CTO of de CIO (43 procent), gevolgd door de CEO (30 procent). Wanneer echter alleen de CIO in beschouwing wordt genomen, dan leiden zij slechts in 21 procent van de bedrijven. Bovendien heeft minder dan de helft van de ondervraagden een CIO in de raad van bestuur (46 procent).

Eric Gryson, CEO van Ricoh Belgium & Luxembourg zegt, “De onderzoeksresultaten tonen aan dat de meerderheid van de bedrijven zich nog in de ‘digital dark ages’ bevindt en dat ze momenteel onvoorbereid zijn om de digitale transformatie door te gaan maken. In een tijd waarin meer technologie- gedreven veranderingen verwacht worden, zullen bedrijven in staat moeten zijn zich snel aan te passen aan nieuwe eisen van klanten, economische omstandigheden en om een concurrerend voordeel te behouden. Om het hoofd te bieden aan de uitdagingen die teweeg gebracht worden door deze verandering, moet IT-management niet langer gezien worden als een ondersteunende rol; in plaats daarvan moeten CIO's verder gemachtigd worden om bedrijfsmodellen, interactie met klanten en productiviteit van werknemers te beïnvloeden. Door te beginnen met bedrijfskritieke processen - de nummer één-activiteit die invloed heeft op bedrijfsgroei - kunnen CIO's technologische expertise combineren met commerciële scherpzinnigheid om de traditionele werkwijzen van de bedrijven te herzien en te veranderen. Zij zullen er op hun beurt meer uit halen dan alleen kostenbesparingen. De organisatie zal profiteren van een productiever en flexibel werkmodel waarin het delen van kennis onder medewerkers verbeterd is en zij beter reageren op de behoeften van klanten. Op lange termijn kan de CIO zich met deze sterke basis richten op de kernactiviteiten en het bedrijf succesvol leiden naar een helderdere digitale toekomst."

(1) Onderzoek uitgevoerd door Coleman Parkes Research, mei-juni 2013

Webdesign Desk02