Antwerps Sportpaleis en Lotto Arena in top 10 van meest succesvolle zalen

Redactie
Bedrijfsevents & Teambuilding
Sportpaleistribunes

Het Antwerpse Sportpaleis blijft zijn prominente rol op Belgisch, Europees en wereldvlak vervullen. België ‘s  populairste evenementenhal staat, wat concerten en muzikale evenementen betreft, op de negende plaats in Billboards halfjaaroverzicht van omzetcijfers en op vier qua bezoekersaantallen. Met een respectievelijk achtste (omzet) en zevende (bezoekersaantallen) plaats bij de middelgrote zalen doet ook de Lotto Arena het bijzonder goed. Antwerpen heeft er dus een icoon bij.

Het toonaangevende muziekindustrieblad Billboard maakte onlangs de omzetcijfers bekend van de evenementenhallen overal ter wereld voor de periode van 1 november 2012 tot 31 mei 2013. De negende plaats van het Sportpaleis bij de zalen met een capaciteit van meer dan 15.000 bezoekers en de achtste plaats van de Lotto Arena bij de zalen met een capaciteit van 5.001 tot 10.000 bezoekers zijn opmerkelijk. Billboard rangschikt de evenementenzalen namelijk volgens totale ticketomzet, wat in het nadeel is van de Belgische zalen, omdat bij ons gemiddeld lagere ticketprijzen gehanteerd worden dan in het buitenland.

Nummer 1 in Europa

Met een ticketomzet van $ 32.403.768 moet het Antwerpse Sportpaleis de Londense O2 Arena ($ 119.646.692), Barclays Center in Brooklyn/New York ($ 46.930.258), de Manchester Arena ($ 44.538.585), Madison Square Garden in New York ($ 39.508.786), de Rod Laver Arena in Melbourne ($ 38.415.231), Staples Center in Los Angeles ($ 36.222.370), Air Canada Centre in Toronto ($ 34.469.353) en Prudential Center in Newark ($ 32.785.924) laten voorgaan. In Europa is het Sportpaleis dus de nummer drie en op het Europese vasteland zelfs de nummer één.

Kijkt men naar de bezoekersaantallen, dan bekleedt het Sportpaleis de vierde plaats (633.081 bezoekers versus 1.435.487 bij de nummer 1, de O2 Arena in Londen). Omgerekend leert dat dat de bezoeker in Londen gemiddeld zo’n $ 83,35 (€ 62,72) voor zijn toegangskaart heeft betaald, de bezoeker van het Sportpaleis slechts zo’n $ 51,18 (€ 38,51).

Bij de zalen met een capaciteit van 5.001 tot 10.000 bezoekers staat de Lotto Arena met een ticketomzet van $ 6.793.932 voor muziekevenementen op de achtste plaats, na zalen in New York (2x), Mexico City, Los Angeles, Uncasville Connecticut, São Paulo en Sydney. Zij is de enige Europese middelgrote zaal in de top tien en bekleedt met 175.799 bezoekers de zevende plaats qua toeschouwers. Een toegangskaart kostte hier gemiddeld $ 38,65 (€ 29,08), in de Radio City Music Hall in New York dubbel zoveel ($ 76,69 of € 57,70).

Cijfers bevestigen vertrouwen en waardering

Jan Van Esbroeck (Sportpaleisgroep): “De plaats van onze beide Antwerpse zalen in Billboards top tien doet ons bijzonder veel plezier. Dit is een mooi bewijs van het vertrouwen dat we krijgen van zowel artiesten en concertorganisatoren als van het publiek. Twee toptienvermeldingen in dit invloedrijke vakblad, dat een informatiebron is voor artiesten, promotoren en verantwoordelijken in de muziek- en entertainmentsector, dat blijft niet onopgemerkt en kan onze positie alleen maar versterken. Het is een mooie beloning voor de inspanningen die we geleverd hebben om onze zalen op een hoger echelon te brengen en voor het dagelijkse werk van ons uitgebreide team. Het Sportpaleis mag dan wel de respectabele leeftijd van 80 jaar hebben bereikt, de zaal oogt als oudste overdekte concertarena jonger en frisser dan tevoren. Na drie zomers van grondig renoveren kunnen we artiesten, organisatoren en publiek bij de start van het nieuwe seizoen het grootste comfort en de beste voorzieningen aanbieden. De nog maar 6 jaar jonge Lotto Arena surft mee op het succes van het Sportpaleis. Hetzelfde dynamische elan willen we geven aan onze zalen in Hasselt, waar de Ethias Arena vorig jaar een grondige metamorfose kreeg en waar we nu het Congrestheater tot een state-of-the-art muziektheater ombouwen. Dankzij onze investeringen én het geloof van verschillende organisatoren in onze aanpak, kunnen we in elk van onze zalen een heel gevarieerd programma aanbieden aan een heel breed publiek. De grote waardering die we hiervoor krijgen wordt door de cijfers bevestigd.”

Het eindverslag van het Sportpaleis is zeker nog niet geschreven. Wie meer inlichtingen wil over de (indrukwekkende) kalender met activiteiten voor de nabije toekomst, kan altijd terecht op: www.sportpaleis.be en www.lotto-arena.be

Webdesign Desk02