DE KLANTEN WEGJAAG CLUB(Nog) geen klachten over George Clooney

Harry Van Hest
Clooney Georges.jpg(image/jpeg)

Maar wel over zijn cloon die we bij deze erelid maken van de Klanten Wegjaag Club! Om alle conflicten te vermijden met de allicht grote schare (dames)-fans van Clooney die er allicht ook tussen onze lezers terug te vinden is, snel even laten weten dat het niet over de persoon van Georges gaat. Maar wel over de soort van koffiezetapparaten waar hij een fel ‘gesmaakt’ uithangbord van is. En zoals al meegegeven in de titel, dan heb ik het zelfs niet over zijn Nespresso-apparaten, maar wel over hun collega-concurrent, alias ‘cloon’ dus, namelijk de Senseo apparaten.

Want wat blijkt nu? Deze laatste apparaten hebben een specifiek onderdeeltje dat ‘gedoemd’ is om na enige tijd forfait te geven. Het gaat hierbij om steeds dezelfde condensator (die dient om het teveel aan stroom te neutraliseren). Nu hebben ze bij Senseo natuurlijk keurig uitgetest dat dat ‘forfait geven’ pas optreedt na de garantieperiode, zodat de reflex van de meeste mensen tot nog toe was om het apparaat gewoon weg te doen. Tot er overal kringloopcentra opdoken met daaraan verbonden de diverse ‘repair cafés’.

Hier kunnen mensen die een defect elektro-apparaat hebben terecht om hun toestel te laten nakijken. Diverse vrijwilligers, zeer dikwijls gepensioneerde elektro-specialisten, houden zich bezig met het herstellen van die toestellen waarbij ze bijna zonder het toestel te ontmantelen kunnen vertellen wat er aan de hand is.

Dokter Senseo

Zo heeft in de Antwerpse Kringwinkel een zekere Luc Lembrechts (66) uit Deurne reeds zo’n 6000 (ja je leest het goed ‘zesduizend’) Senseo apparaten van de afvalberg gered, telkens door dat ene ‘made in China’ condensatortje te vervangen door een component van degelijke makelij. Dat laatste kost daarenboven slechts € 0,80 en uw Senseo koffiezetapparaat gaat daarna nooit meer stuk.

Luc constateerde overigens dat bij flatscreen’s hetzelfde trucje wordt gebruikt. Hier zetten ze bij de goedkopere versies de condensators bewust erg dicht bij een hittebron zodat je toestel het erg snel opgeeft. Bij goede televisies wordt daar rekening mee gehouden en zorgt men voor een slimme plaatsing van de respectievelijke onderdelen en ook nog voor de nodige koelribben ed.

Dokter Printer

in Elsene is er ook zo’n ‘repair café’ en daar heeft Philippe Van Nieuwenburg (56) zich gespecialiseerd in printers. Volgens hem bezondigen al de grote merken zich aan een gestructureerd systeem waarbij een op twee printers er de brui aan geeft nadat er bv 18.000 pagina’s uit de machine zijn gerold. En hierbij is het bedrog nog geraffineerder. Als je naar je leverancier toe stapt met zo’n toestel, dan zegt die uiteraard: ‘dat wordt een geweldig dure herstelling, ik zou je de raad geven van een nieuw apparaat te kopen.’ Terwijl dat helemaal niet hoeft! Want op het internet staan er handleidingen die ons leren dat je, afhankelijk van welk toestel, enkele knopjes samen moet induwen of een bepaalde toets enkele seconden moet indrukt houden, waarna het toestel weer als normaal werkt.

Dokter Wasmachine

Ja en ook met wasmachines en droogkasten is het hetzelfde probleem. Wie hoopt van zijn machine zo’n 20 jaar plezier te hebben, wordt zeer dikwijls teleurgesteld. En dan hebben wij het niet uitsluitend over de goedkopere modellen, maar ook over de A-merken. In die mate zelfs dat Test-Aankoop zich er mee bezig gehouden heeft en gefundeerd spreekt van een ‘geprogrammeerde levensduur’.

Het tegenargument van de Belgische federatie van producenten en invoerders van elektrohuishoudapparaten (FEE) beweert uiteraard dat hun producenten nooit de duurzaamheid van hun toestellen beperken. Ik neem aan dat dat soort federaties zelfs van Volkswagen nog niet zullen toegegeven dat ze ons ‘mileu-blaaskens’ hebben wijs gemaakt.

Positieve Noot

Om met een positieve noot te eindigen, nog even meegeven dat we bij deze alle ‘Kringloopwinkels en Repair Cafés‘ en zeker Luc en Philippe uit onze club gooien wegens ‘te klantvriendelijk’ en omdat ze ons attent maakten op de mogelijkheid om bij hen terecht te kunnen met de diverse apparaten die wij om ecologische of financiële redenen graag een tweede leven gunnen. Ook Steven Swinnen, redacteur van de GVA gooien we uit de Klanten Wegjaag Club, want het was mede dank zij zijn artikel in onze onvolprezen krant dat deze column tot stand kwam. Mochten onze lezers een soortgelijke ervaring, met of zonder George Clooney hebben gehad, die ze met ons willen delen, aarzel niet een mailtje sturen met een woordje uitleg naar harry@harpo.be en als je verhaal gepubliceerd wordt krijg je uiteraard ook zo’n uniek handboek van de KWClub.

Uw voorzitter, bij deze een gewaarschuwd man

Harry van Hest

Webdesign Desk02