Fusie Bancontact en Payconiq: vereenvoudigd aanbod zal elektronisch betaalverkeer boost geven

Redactie
Innovatie

Brussel, 27 maart 2018 – Handelaars zien qua mobiele betalingen het bos door de bomen niet meer. Er bestaat immers een wirwar aan apps (Android Pay, Bancontact, Payconiq, Seqr, de apps van de banken zelf, weldra misschien ook Apple Pay). Daarom vindt NSZ de fusieplannen van Bancontact en Payconiq en hun eengemaakte app een goede zaak: dat maakt het voor handelaars al een stuk duidelijker. "Deze vereenvoudiging kan het elektronisch betalen een stevige boost geven", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

De meeste handelaars hebben een terminal voor elektronische kaartbetalingen en bij een kleine driekwart is die, volgens Bancontact, ook uitgerust met NFC-technologie. Die technologie is nodig om mobiele betalingen door de klant mogelijk te maken. Tegen 2020 moeten alle betaalterminals in Europa overigens uitgerust zijn met de NFC-technologie die contactloze betalingen toelaat. Het probleem is dat er enorm veel apps voor mobiele betalingen bestaan en dat groot aanbod het onoverzichtelijk maakt voor de handelaar. NSZ juicht de fusieplannen tussen Bancontact en Payconiq en hun eengemaakte app dan ook toe. Die heeft alles in zich om tot de meest gebruikte betaalapp uit te groeien.

Steeds meer handelaars accepteren niet alleen kaartbetalingen, maar ook betalingen met de smartphone. Nagenoeg driekwart van de handelaars (72 procent) die contactloze betalingen met de smartphone accepteert, vindt dat deze betaalwijze vlot werkt, zo bleek uit onderzoek dat NSZ vorig jaar voerde. Zeker de tap & pay-methode levert tijdswinst op, waardoor de wachtrijen aan de kassa minder omvangrijk worden. En dat is niet alleen voordelig voor de consument, maar ook voor de handelaar. Winkels met lange wachtrijen aan de kassa worden door andere consumenten vaak vermeden, zeker wanneer er een gelijkaardige winkel in de buurt is.

Nog een voordeel voor de handelaar is dat betalingen met zulke apps hem ook doorgaans iets minder kosten dan wanneer de klant met een klassieke debetkaart zou betaald hebben. Dat prijselement zal belangrijk zijn om zoveel mogelijk handelaars te overtuigen om contactloze betalingen mogelijk te maken. Transacties onder de 10 euro mogen sinds een jaar ongeveer dan wel goedkoper geworden zijn, feit is dat de abonnementsprijs blijft doorwegen.

Webdesign Desk02