Uw bedrijf heeft geen toekomst meer, tenzij …

Opleidingen & Coaching
Van Hest Harry-110727.jpg(image/jpeg)

Uiteraard ligt het jubileumnummer van kmo-insider nog steeds op jouw nachtkastje. En hoewel je er elke avond voor het slapen gaan nog enkele pagina's in leest, is die dikke turf nog lang niet uit. Dus het zou kunnen dat je de toekomstgerichte column die ik er in mocht schrijven, nog niet gelezen hebt. Daarom even recapituleren.

De titel was ‘ Uw bedrijf heeft geen toekomst meer, tenzij….’ en ging over de nieuwe voordracht voor bedrijven, als opvolger van de Klanten Wegjaag Club, die speciaal werd ontwikkeld om in deze spannende economische tijden bedrijven een nieuwe boost te geven.

Want nu de beurzen weer even niet doen wat wij zouden willen, gaan heel wat ondernemers met de hakken in het zand staan en beginnen ze constant te ‘zagen en te zeveren’ dat het ook bij hen wat minder gaat maar … dat ligt niet aan hen, maar wel aan ‘de omgevingsfactoren’. Daar ga ik het hier dus over hebben.

Omgevingsfactoren

Een hele groep van die ondernemers schermt ermee dat het de politiek is die hun handel verziekt. Nu is België misschien wel een apenlandje op dat vlak, maar onze politiek heeft altijd gerammeld, zelfs als de economie floreerde. Dus daar ligt het niet aan. Anderen schermen met de constante verkeersindigestie, maar die is in China, Indië en Brazilië, de zogenaamde succeslanden, niet minder groot in de economische centra, integendeel zelfs.

Weer andere zeurpieten geven het digitale tijdperk de schuld van hun mindere cijfers. Nu heeft die computer wel degelijk een ommekeer teweeggebracht, maar geef toe we ondervinden er meer voordeel dan nadeel van. En wees gerust: onze maatschappij zal altijd blijven bestaan uit digi-maniacs en digi-beten. Waarbij de ene groep alles via het web wil, die willen geen mens meer zien, terwijl de andere groep zweert bij: ‘aan mijn lijf geen digitale polonaise’. Het wordt hierbij kwestie de keuze te maken bij welke categorie u wil behoren.

En dan zijn er een heel stel die in plaats van zich met hun core business bezig houden, allerlei managementbladen en -boeken gaan bestuderen om daarin te constateren dat de anderen het toch allemaal veel beter doen dan zij, vooral diegenen die ook in hun marktsegment zitten.

En nog een andere omgevingsfactor waar men zich achter verschuilt, is dat de arbeidsmarkten helemaal zijn gewijzigd. ‘Wij vinden geen geschikt personeel meer’ is dan ook een veel gehoorde kreet. En ja, we kennen nu het verschijnsel van de ‘meewerkende baas’, maar dat had die baas veel beter altijd blijven doen, dan zou het misschien niet zo ver gekomen zijn.

Hoe komt het overigens dat de succesvolle bedrijven altijd wel het juiste personeel vinden?

De moeilijkste omgevingsfactorfactor hebben we voor het laatst gehouden: ‘de klant’. Vroeger was jij als leverancier de baas en jammer maar helaas: nu is de klant de baas! Want die wacht niet meer op wat jij voorstelt. Die heeft het allemaal al opgezocht en uitgevlooid via het net. En omdat hij blijkbaar geen last heeft van de verkeersindigestie, is hij al lang gaan kijken bij uw collega's en zelfs in China, Indië en Brazilië.

Opportuniteiten

Maar de doemdenkers realiseren zich niet dat in al die omgevingsfactoren juist de opportuniteiten zitten om het verschil te maken! Zorg b.v. dat ook jij via het web duidelijke en eerlijke informatie geeft. Negotiëren over de prijs via de computer dat doet men niet, dus geef ineens een correcte nettoprijs. Maak daarnaast jouw digitale voorstellen vooral zo uitnodigend op het vlak van advies en gemeende belangstelling voor de klant (en zijn vragen/problemen). Zorg dat die klant zich aangesproken voelt. – (dus geen standaard antwoorden) en vooral dat die de moeite wil doen om naar u toe te komen. (Zo heb ik persoonlijk de omschrijving ‘verplichte velden’ bij een webaanvraag altijd al zo dwingend gevonden. Waarom gebruikt men niet ‘noodzakelijke velden’?).

Eens dat de klant in uw winkel, of showroom is, maak dan helemaal het verschil ten overstaan van de collega's uit dezelfde sector en/of de ‘Chinezen’ e.a. Een kopje (lekkere) koffie doet al wonderen. Want we weten allemaal dat Chinezen thee drinken en geen koffie. Waarmee ik maar wil zeggen, dat als men als klant de keuze heeft tussen een goedkoop product van een verre Chinees zonder persoonlijk contact, of een duurder product maar met garanties van service, hulp en vooral belangstelling van de leverancier, dat men als verstandige klant dan wel twee keer zal nadenken. Maar dan moeten wij als ondernemers wel zorgen dat die klant een gevoel van vertrouwen krijgt in onze samenwerking en in de toekomst. Dus uit het zand met die hakken!

Aansluitend op de column in het jubileumboek weet u nu precies wat ik bedoelde met de ‘omgevingsfactoren’. Dus kan ik volgende keer concrete hulpmiddelen gaan aanreiken om die toekomst van ons enthousiast aan te pakken. Tot dan !!

Wie met mijn aanbevelingen rekening houdt, wordt natuurlijk wel uitgesloten uit de Klanten Wegjaag Club, dat ligt voor de hand.

Harry van Hest

Voorzitter Klanten Wegjaag Club

harry@harpo.be

 

Webdesign Desk02