Wat kies je Lift, Auto of Vliegtuig ?

Klanten wegjaagclub
Harry Van Hest

Er zijn nog steeds mensen die de wenkbrauwen fronsen als ik refereer met de titel van mijn favoriete voordracht over de ‘Klanten Wegjaag Club’. Telkens leg ik dan weer geduldig uit dat dit een vorm is van ‘reverse psychology’.

Er zijn nog steeds mensen die de wenkbrauwen fronsen als ik refereer met de titel van mijn favoriete voordracht over de ‘Klanten Wegjaag Club’. Telkens leg ik dan weer geduldig uit dat dit een vorm is van ‘reverse psychology’.

Voor sommige mensen zijn mijn voorbeelden blijkbaar helemaal geen ‘omgekeerde’ benadering. Zij jagen, erg genoeg zonder dat ze het beseffen, geregeld de klanten weg. Enkele voorbeelden om dit te illustreren.

Wat te denken bijvoorbeeld van deze receptioniste op het gelijkvloers van een building.

Je bent op bezoek geweest in een van de hoger gelegen kantoren en op weg terug naar buiten, lever je aan de receptie je badge in waarmee alle hekjes en deuren onderweg opengingen.

Hierbij zeg je aan de dame in kwestie: ‘Ik ben met lift B naar beneden gekomen en de plafondverlichting in die lift viel wel twee keer uit onderweg’.

Waarop zij antwoordt: ‘Och meneer, u moest eens weten wat miserie we al gehad hebben met die lift B’.

Volgende keer neem je gegarandeerd lift A of C in die building, als je al niet liever de trappen neemt zelfs als je naar de 13e verdieping moet.

Of een soortgelijke situatie waarbij je een auto gaat huren.

Je bedrijfswagen is voor enkele dagen in herstelling en als goed huisvader heb je even gegoogeld om de voordeligste autoverhuurder uit de regio te vinden. Het gehuurde autootje heeft je keurig van A naar B gebracht, maar je hebt wel enige rare geluidjes geconstateerd en het starten lukte niet elke keer even vlot, terwijl de sluiting van de kofferbak ook nogal wat tegensputterde.

Je bent een correcte klant die potentiële andere chauffeurs wil behoeden voor deze ongemakken en je signaleert dat netjes bij het inleveren van de auto. Waarop de verhuurder zegt ‘Och meneer ge moest eens weten wat miserie we al gehad hebben met dat autootje, ge moogt al blij zijn dat ge niet langs de baan hebt gestaan’. Je merkt meteen dat deze persoon niet van de PR-afdeling komt en tijdelijk de balie overneemt.

Helemaal spannend wordt het als je gaat vliegen!

Je bent iemand die geregeld reist en hierbij van diverse luchtvaartmaatschappijen gebruik maakt. Tijdens een van die vluchten maak je gebruik van zo’n hokje waar zelfs een speleoloog claustrofobie zou in krijgen, maar dat in een vliegtuig nog steeds als toilet wordt omschreven.

Je bent keurig opgevoed, dus, nadat je met de nodige gymnastiek je ding hebt gedaan, was je netjes je handen. Hierbij merk je dat het miniatuurkraantje dat er voor die activiteit voorhanden is, lekt. Niet daar waar het water dient uit te komen, maar wel aan de hechting op het kabouter pompbakje. Je bent ook hier een correcte klant en je gaat dus naar een airhostess die je op de hoogte brengt van dat mankementje. Waarop die lieve dame reageert ‘Och mijnheer, bedankt dat u het even zegt, maar u moest eens weten wat er aan dit vliegtuig nog allemaal mankeert’.

Ik wed dat je, eens je je terug in je zetel gewurmd hebt, snel toch weer even die kaart met veiligheidsvoorschriften ter hand neemt wat je als geregelde reiziger al jaren niet meer deed.

Getuige Anny Bormans

Enkele van deze drie situaties zie ik zo gebeuren. Maar er is er maar één waar ik concreet bewijs of toch een getuige van heb. Die getuige is Anny Bormans die bij deze uiteraard een handboek van de Klanten Wegjaag Club krijgt omdat ze dit verhaal met mij deelde. En neen, het is niet het verhaal van de lift en ook niet dat van de huurwagen. Maar wel dat van het vliegtuig. Naar mijn gevoel dan ook nog juist de ‘spannendste’ situatie. En hoewel die hostess het allicht goed en zelfs een beetje samenzweerderig bedoelde, denk ik niet dat Anny nog ooit met diezelfde maatschappij zal gevlogen hebben.

Mocht jij iets hebben meegemaakt dat lijkt op het (onbewust) wegjagen van klanten, aarzel niet het met ons te delen via harry@harpo.be. Ons handboek wacht op jou!

Harry van Hest
De ook wel eens vliegende voorzitter van de KWC

Webdesign Desk02