6 op de 10 zelfstandigen hebben geen website

Acerta2017
Persbericht
In welke mate bent u tevreden over de huidige website van uw zaak?

Brussel, 10 april 2018 – Vandaag hebben nog altijd maar liefst 6 op de 10 zelfstandigen geen website. Nochtans is 85 % van zij die er wel één hebben er tevreden tot uiterst tevreden over. Een bevraging door Sociaal Verzekeringsfonds Acerta bij 1128 zelfstandigen uit verschillende sectoren leert dat onze zelfstandigen nog lang niet mee zijn met online marketing.

Bij 60% van de zelfstandigen klikt het nog niet online

8 op 10 zelfstandigen die een website hebben, is daar tevreden over. Maar nog altijd 6 op 10 van de zelfstandigen heeft de online stap nog niet gezet. Dries De Moor, Director Extended Products & Services: "Een gebrek aan tijd, kennis en geld zijn de voornaamste redenen voor ondernemers om zich (nog) niet te wagen aan de digitale sprong."

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 67 % van de zelfstandigen die vandaag nog geen website heeft, dat ook niet van plan blijkt te zijn. Dries De Moor: "Nochtans heeft vier op vijf zelfstandigen klanten aantrekken als primaire bezorgdheid . Daarvoor zetten ze nog heel erg in op de traditionele kanalen, een advertentie in een lokale zondagskrant bijvoorbeeld. De online technologie is nog te vaak onbekend en dus onbemind en het ontbreekt de kleine zelfstandigen aan oplossingen."

Advertenties via sociale media niet aan zelfstandigen besteed

17% van de ondernemers bevestigt zelf af en toe online te shoppen, betalingen te doen, enz. Maar ook slechts 9% van de zelfstandigen biedt zelf e-commerce aan. Dries De Moor: "75 % van de zelfstandigen zegt geen affiniteit te hebben met online advertenties, ook niet als klant. Nochtans doen kopers voor ze iets kopen het vooronderzoek thuis, op het internet. Word je daar niet gevonden, dan besta je niet."

Nog werk aan de online winkel

Dries De Moor: "De nood voor een zelfstandige – van kapper tot chirurg - om digitaal te bestaan, wordt dus nog altijd fel onderschat. Zelfstandigen moeten nog meer gesensibiliseerd worden om de digitale trein niet te missen. Maar het heeft ook geen zin als zelfstandigen maar halfhartig starten met een online versie van hun zaak. Een dode website, met 'nieuws' van vier jaar oud, is even erg als geen website."

"Bijna de helft - 48 % - van de ondervraagden zegt niet met een externe partij te werken voor zijn website. Professionele online communicatie wordt vaak te duur bevonden en dus laten ze een bevriende IT'er snel een website in elkaar knutselen. Dat een professionele online aanwezigheid in deze Google-tijden één van de meest effectieve manieren is om klanten te bereiken, is voor te veel zelfstandigen nog een klik te ver."

Over de cijfers
In de tweede helft van 2017 bevroeg ACERTA 1128 zelfstandigen uit verschillende sectoren over hun digitale communicatie.

Over ACERTA
ACERTA is als hr-dienstengroep in België gespecialiseerd in het advies, de informatisering en de verwerking van administratieve processen rond loonverwerking, sociale zekerheid, kinderbijslag, vestigingsformaliteiten en de professionalisering van het hr-beleid. De groep ondersteunt ondernemers en organisaties in elke groeifase en bij elk hr-proces. De kracht van mensen, daar draait het om bij ACERTA. ACERTA wil zijn mensen optimaal inzetten om zo het menselijk kapitaal van ondernemingen te optimaliseren. Daarbij is ACERTA een partner voor starters, zelfstandigen en vrije beroepen, kmo's en hr-professionals in privéondernemingen en overheidsinstellingen.

ACERTA telt meer dan 1300 medewerkers, verdeeld over 38 kantoren in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De groep kende in 2016 een omzet van ruim 170 miljoen euro. 1 starter op 5 passeert effectief langs ACERTA's ondernemingsloketten. De groep beheert het statuut van 1 zelfstandige op 3 en 1 onderneming op 4 gebruikt haar oplossingen.

Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met
Acerta – Eef Van Dun
T + 32 16 24 99 54
E Eef.Van.Dun@acerta.be

Bepublic –Safia Yachou
T +32 498 04 00 41
E safia@bepublic.be

 


Webdesign Desk02